Tuesday 15 November 2011

Ayam jantan Yang Sombong



 
Di dalam sebuah kampung, tinggal sekeluarga petani. Petani menanam berbagai jenis tanaman di sebuah kebun berhampiran. Petani turut memelihara sekumpulan ayam di belakang rumahnya.

Di dalam kelompok ayam itu terdapat seekor ayam jantan bernama Montel.Si Montel sangat angkuh dan tidak mahu bergaul dengan ayam-ayam lain. Si Montel merasakan yang dirinyalah paling gagah di reban itu. Setiap kali waktu makan, Si Montel tidak membenarkan ayam-ayam lain menghampirinya. Ayam-ayam lain hanya dapat menikmati makanan setelah Si Montel kenyang dan beredar ke tempat lain.

Pada suatu hari, seekor musang yang lapar lalu di kawasan reban. Musang ternampak Si Montel sedang makan sendirian. Musang segera menerkam ke arah Montel. Si Montel terkejut lalu menjerit dengan kuat. Si Montel melompat dan menendang musang itu untuk mempertahankan dirinya. Ayam-ayam lain menjadi riuh rendah. Mereka bimbangkan keselamatan Montel.

Bunyi bising itu menarik perhatian seekor angsa kepunyaan jiran petani. Angsa berlari ke belakang rumah petani untuk mengetahui apa yang berlaku. Sesampainya di sana angsa terlihat Si Montel sedang bermati-matian berlawan dengan seekor musang. Si Montel telah kepenatan dan bila-bila masa saja boleh ditewaskan oleh pemangsanya.

Angsa menerpa ke arah Si Montel dan si musang. Angsa mematuk badan dan kepala musang dengan paruhnya yang keras. Angsa juga berbunyi dengan suaranya yang serak dan nyaring. Bunyi dan patukan angsa yang kuat memeranjatkan musang. Musang segera melarikan diri ke hutan berdekatan .

Si Montel juga terkejut dengan kehadiran angsa. Si Montel berterima kasih kepada angsa dan ayam-ayam lain. Si Montel tidak menyangka yang angsa jauh lebih kuat dan gagah berbanding dirinya. Kini Si Montel tidak sombong lagi.


Oleh : Zaiton Bte Abdul Karim

Pengajaran Cerita
  1. Jangn berbanggga diri dan bersikap sombong, kelak kita yang malu sedangkan ada yang lebih baik dari kita.
  2. Oleh itu kita hendaklah mejaga budi bahasa yang baik supaya dapat bergaul dengan mereka tanpa ada rasa sombong dan riak.
  3. Mungkin kita rasa kita adalah terbaik tapi kita jangan lupa yang sebenarnya ada yang lebih baik.
  4. Bersikap rendah diri lebih baik dari bersikap sombong.

No comments:

Post a Comment